Jämfört med andra sporter finns det få orienterare som kan sägas vara professionella, framför allt inte i jämförelse med sporter som fotboll och hockey. Det finns dock de som lyckats så bra inom sin idrott att de kan ägna sig helt åt den.
I de allra flesta fall sker det genom sponsoravtal med företag, t.ex. företag som tillverkar kläder eller skor för idrott, och som vill synas i orienteringssammanhang. Många orienterare har ett stort antal sponsorer, och lägger en hel del tid på att ”underhålla” sina sponsorer. När en orienterare når högt upp i ranking så kan ofta hemmaklubben ge ett tydligt stöd, och inför stora tävlingar kan man få stöd från Svenska Orienteringsförbundet.
Många idrottare som har många sponsorer får lägga ner en hel del tid på ”motprestationer” som kan vara att hålla föredrag på företagets kick-off.
En stor del av bakgrunden till den svåra sponsorsituationen är säkert att orientering inte är speciellt ”TV-mässig”. Det visar mycket lite från sporten i TV, vilket innebär små möjligheter att dra in reklampengar. Inte ens stora tävlingar av typ O-ringen ger mer än någon minut i de olika TV-kanalerna.
En delförklaring är säkert också att orientering inte är någon materialsport och det finns därmed inte så många produkter att göra reklam för.